samedi 14 mars 2015

Recensie : Post voor mevrouw Bromley

Post voor mevrouw Bromley, geschreven door Stefan Brijs werd geschreven in 2011. Het heeft hem ongeveer 6 jaren gekost om dit boek af te schrijven door zijn brede zoektocht en studies naar het eerste wereldoorlog.  Zijn boek is een uitstekende resultaat van zijn studies. Veel themas van de eerste wereldoorlog worden uitgebreidt in het boek uitgelegd zoals de propaganda die de mensen de oorlog indrijft en waardoor die die  willen studeren, uitgescholden worden. Ze als lafaards worden beschouwd.
Het boek is een historische roman. Fictie wordt verweven met feitelijke gebeurtenissen. In het boek is John, de hoofdpersonage, een jongen die wil studeren in plaats van te gaan vechten voor het land. Dit gebeurde vaak in die tijd en John is het fictief personage die al die jongeren representeerd die niet ging vechten.
Stefan Brijs is ook de schrijver van ‚ de engelenmakerwaarin dorpsroddels, wetenschap, religie, goed en kwaad, en de menselijke drang om het eeuwig leven te vinden met elkaar verweven worden. Dit boek werd met velen prijzen bekroond en wordt nu verfilmd. Stefan Brijs wou met Post voor mevrouw Bromley aantonen dat hij niet de schrijver ging blijven van de engelenmaker, maar dat hij ook andere boeken kon schrijven. Hij is momenteel bezig met een andere historische roman, maar de titel werd noch niet bekend gemaakt.

John Patterson is de hoofdpersonage. Hij is een jongen die niet wil gaan vechten voor zijn land en in plaats daarvan gaat studeren. Hij wordt geconfronteerd met de propaganda en ziet de bedoeling niet meer van leven en gaat uiteindelijk vechten met het idee dat het hem niet scheelt of hij leeft of sterft. Hij is erg verliefd op Mary Bromley, maar zij is niet op hem verliefd.
DE vader van John verzamelt boeken om zijn dode vrouw niet te vergeten.Hij is postbode en gedurende de oorlog wordt hem een gevoelige taak toegegeven, namelijk de brieven van de dode soldaten uitdelenaan de families van de overleden soldaat.
Martin Bromley is eenjongen die 16 jaar oud is en wil gaan vechten voor het vaderland. Hij is te jong, maar hij viondt een manier om toch een opleiding te volgen om te gaan vechten.
De vader van Martin is een zeer gemeen persoon en hij heeft iets tegen John. Hij vindt ook dat John Moet gaan vechten. Hij slaat zijn vrouw .
De personages worden bijna doorheen de helft van het verhaal beschreven. Dit zorgt voor een grote gevoel van empathie voor de personages zoals de vader van John en John zelf, maar ook afgunst voor de personages zoals de vader van Martin en Mary. De beschrijving van de personages had beknopter kunnen zijn. De evolutie van de personages is zeer onverwacht. Voor elke personage heeft Brijs een speciale wending gezorgd. Zo was de wending voor de vader van John eerder onverwacht.  Elk personage staat ook symbool voor een bepaalde groep mensen tijdens de oorlog. Zo is de vader van John diegene die de letters van de overledenen moet overbrengen aan de ouders van de overledenen. In de letters staat er geschreven dat de gestorven soldaat gestorven is in het gevecht. Dit wordt geschreven met de bedoeling dat de soldaat als een soort held wordt gezien, maar dit is weer gewoon propaganda. Ashwell staat voor al de mesen die tijdens de oorlog een soort angstpsychose hebben opntwikkend en gek zijn geworden.

Het verhaal kan in twee grote delen worden gesplitst: de thuisfront ( waar de personages worden beschreven en waar John thuis is) en de westfront (waar John gaat vechten).
John heeft veel geleden en ziet niet meer de nut om te leven. Hij weet dat studeren op dit ogenklik nooit gaat lukken en niemand blijft thuis over. Zijn beslissing was vlug gemaakt en ging vechten. Hij is een ongevoelig persoon geworden die een soort droomwereld begint te creëren om aan die leed te ontsnappen.  John wordt op het einde,samen met zijn ploeg, gestuurd naar de loopgraven waar Hij en Ashwell tegen het lijf lopen van een Duitse soldaat die een granaat heeft in zijn handen. De soldaat wordt gelukkig gedoot,  maar de granaat gaat toch af. Zullen zij het overleven zullen zij in het gevecht sterven ?
Dit boek is een uitstekende weergave van de werkelijkheid ten tijde van de oorlog. Er valt er veel uit te leren . Dit boek is geschicht voor een groot publiek. Mensen die fictie vaak lezen vinden waarschijnlijk in dit boek hun weg. Voor mensen die geschiedenis interessant vinden is dit zeker een aanrader.
Tranen komen uit le ogen wanneer je het boek leest. De ik-vertelperspectief is een belangrijk middel voor de ontwikkeling van het verhaal en de hoofdpersonage. Je leeft mee met het personage en je kan bijna voelen wat de hoofdpersonage voelt. Wanneer hij bijvoorbeeld te weten komt dat zijn vader dood is.
John Patteson is het personage dat het meest doorheen het verhaal ontwikkelt en hij is dus een goed gekozen personage voor de ik-vorm.  John is een zeer interessante personage.  Hij is een vrij introvert persoon die een echte opinie heft over de oorlog die onderbouwd wordt dankzij zijn vriend en zijn vele boeken die hij lees ten zijn  studies. De anderen zijn mensen die gewoon iedereen na-apenen.

Dit boek is zeker een aanrader. Een boek om met plezier te lezen waaruit je noch veel kan leren.

Dit boek is zeker een bewijs dat de nederlandse literatuur hoog kan scoren op het gebied van literatuur.